Ahad, 19 Februari 2012

REDHA DENGAN KEPUTUSANMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah... 
Ungkapan pertama yang sering disebut oleh setiap muslim apabila menuturkan kata-kata sebagai penghargaan atas rezeki yang Allah kurniakan buat hambaNya...

Pejam celik... Pejam celik...
 Sudah tiba pada satu tarikh yang sememangnya di tunggu-tunggu...
Sungguhpun pada awalnya hati ini berat untuk menerima apa yang telah diberi...
Namun kata-kata yang terbit di sudut hati itu di pulihkan secara perlahan-lahan...
Dengan berserah segalanya pada kuasa Allah s.w.t
Kerana Dia mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya...
Dia telah merancangkan sesuatu yang terbaik berbanding apa yang kita rancangkan...

Siapalah saya untuk memilih atau menolak takdir
Sedangkan diri ini hanya insan yang kerdil.. yang penuh dengan dosa-dosa...
walaupun pada awalnya terasa cemburu melihat kawan-kawan mendapat apa yang diimpikan
Melihat kawan-kawan gembira dengan universiti yang ditawarkan...
Sungguhpun jauh di sudut hati ini berasa bersyukur sangat kerana Allah memberi peluang lagi untuk menyambung pelajaran bagi peringkat Ijazah...
Kerana saya sedar siapalah saya untuk kufur atas nikmat Allah... saya lapangkan dada untuk menerima apa yang diberikan...
Pengalaman lama mungkin dijadikan sebagai satu pengajaran untuk terus bangkit mencipta kejayaan dalam hidup
Mungkin ini kafarah atas kesilapan masa lampau...

Ya Allah lapangkanlah dada ku seluas-luasnya untuk menerima segala ketentuanMu...
Aku redha Ya Allah ke atas apa yang telah Engkau telah rancangkan buatku....
Kerana aku yakin ada sesuatu yang telah Engkau aturkan yang terbaik buatku untuk kehidupanku..
Aku yakin.... setiap apa yang terjadi pasti ada hikmahnya disebalinya...

Ya Allah....
Ampunilah dosa-dosaku selama ini... 
Tetapkanlah hatiku untuk sentiasa mensyukuri segala nikmatMu...

Istajib du'aana Ya Allah..

Amin Ya Rabbal'alamin



Insya Allah... pada esok hari saya akan mula mendaftar pengajian di USIM... 
Berbagai perasaan yang hadir apabila masa yang dinantikan semakin hampir...
Mungkin terlalu banyak yang difikirkan di dalam fikiran ini...

Apakah????
Siapakah????
Bagaimanakah????
????

Terima kasih Ummi dan Ayah kerana bersusah payah mengeluarkan sedikit perbelanjaan untuk membiyai pendahuluan belajar anakmu ini

Insya Allah... 
Untuk perancangan yang kedua masih di dalam perancangan dan perbincangan dengan keluarga...
Semoga dipermudahkan segalanya...




Memandangkan azan pun sudah berkumandang... Maka perkara yang wajib perlu di aulakan dahulu... sehingga bertemu lagi sahabat semua di lain perkongsian... Mohon maaf dari saya andai ada kesilapan yang dilakukan... Doakan saya dipermudahkan melalui pembelajaran di Usim nanti...

Ilalliqa' ma'aassalam

^_^

0 comments: