Selasa, 25 Disember 2012

semakin dekat

Ya Allah...
Ya Allah...
Ya Allah...

setinggi pengharapan aku sandarkan padaMu... di saat aku keseorangan terkontang kanting melalui laluan perjalanan hidup yang berliku ini, hanya padaMu aku sandarkan pengharapan menemaniku di setiap saat... teman untuk aku berbual, mengungapkan apa yang terbuku di hati...

semakin hampir tibanya fonal exam, semakin kuat debaran yang kian terasa...Ya Allah.. i need u... tanpa Engkau aku kosong... masa diambil sedikit untuk mencoretkan kata-kata disini, sambil2 merehatkan otak sebentar.. ya Allah, aku terima segala ujian yang Engkau berikan, walaupun berat untuk aku terimanya di saat aku ingin menghadapi final exam ini... sesungguhnya aku yakin, Engkau telah menetapkan sesuatu yang terbaik untuk aku.. alhamdulillah atas segala nikmatmu... (terasa fikiran ni sudah bercmpur baur).. Ya Allah... berikan laluan yang terbaik untuk aku... Engkau lindunganlah keluargaku dari perkara yang tidak baik... sesungguhnya segala ujian yang telah Engkau berikan untuk keluargaku, kami terimanya ia sebagai satu tarbiyah nafsi... ya Allah, jangan Engkau tarik nyawa ibu bapaku di saat aku memerlukannya... aku tiada siapa didunia ini, melainkan mereka yang Engkau ciptakan... Engkau berikan kesihatan yang baik buat mereka untuk mereka ters dapat melaksanakan segala suruhanMu di dunia ini... Amin Ya Rabb...

doakan ana tenang dalam melalui fasa final exam dan dipermudahkan urusan melaluinya....


Jumaat, 21 Disember 2012

Berakhir Sudah

Terasa masa berlalu dengan begitu pantas.... sedar tak sedar dah selesai 14 minggu pembelajaran.. banyak perkara yang dilalui sepanjang hampir 3 minggu ni... gembira, ketawa, sedih, air mata sentiasa mengalir semua ada... tak sangka ana berjaya melaluinya... walaupun penat melalui kelas dari pagi sehingga malam setiap hari, ia satu pengorbanan yang sangat besar... Kebergantungan pada Allah diperlukan setiap masa..alhamdulillah Allah banyak memudahkan segala urusan ana pada semester ini... bermulanya study week bagi semua warga IPTA khususnya usim... pastinya ramai yang telah menyusun langkah untuk pulang ke kampung halaman,  begitu juga ana... mengambil sedikit masa untuk pulang ke rumah mengubat kerinduan pada umi dan ayah... akhir kalam... doakan dipermudahkan segala urusan ana sepanjang peperiksaa final berlangsung selama 2 minggu.. barakallahulakum... bitttaufiqwannajah filimtihan...


Isnin, 3 Disember 2012

Weak

Bismillahirrahmanirrahim.....

salam ukhuwahfillah buat rakan-rakan semua... saat untaian kata-kata ini di taip... ana duduk keseorangan di meja makmal komputer bertemankan laptop kesayangan... tanpa memikirkan dan melihat apa yang sedang di bentangkan oleh adik-adik sem 1 bagi subjek ict di hadapan... ana memencilkan diri duduk dibelakang sekali... seperti biasa ini lah rutin harian ana setiap minggu... jauh dari seperti diri ana yang asal.. ana cuba untuk ikhlaskan hati menghadiri kelas, menghadirkan mood untuk belajar bersama adik-adik... pelbagai perasaan yang tak terungkap dalam hati, tapi ana tak mampu nak ungkapkan.. cukuplah ianya mengalir dalam doa... semester ini ana rasai sungguh mencabar bagi ana... berdepan dengan adik-adik semester 1 yang pelbagai ragam, yang belum matang dan masih tecari-cari laluan di sini... ana cuba untuk bersangka baik, sebab Allah nak ajar ana untuk berdepan dengan pelbagai ragam manusia... ujian demi ujian di hadapi... tapi ana cuba untuk kuatkan hati bersabar dengan apa yang dihadapi... cukuplah air mata diluahkan untuk meredakan sedikit tekanan dalam diri... suhu badan mula naik sejak dari kelas pagi tadi... mata yang sentiasa pedih dan berair kerana terlalu panas...ini membataskan diri untk bergerak aktif... ya Allah... bantulah aku dalam melalui hari-hari dalam kehidupan ini...lapangkan hatiku dengan segala ketentuan-Mu... sesungguhnya Engkau telah merencanakan apa yang terbaik buatku...Amin Ya Rabb...

Sabtu, 1 Disember 2012

Sepetang Bersama

Bismillahirahmanirrahim...
wassolatuwassalamu'ala saidina Muhammad SAW... lama betul tak updat blog yang tak chantek ni...hehe... sibuk punya pasal... sempat jengah kejap-kejap je...tak boleh lama sebab ada je keje kena buat... apa khabar antum semua..?..semua antum semua berada dalam keadaan sihat wal'afiat... alhamdulillah, ana sudah tiba ke fasa hujung sesi pembelajaran...sudah semakin hampir dengan final exam... debaran kian terasa...10 subjek yang bakal diduduki untuk final exam... tidak dpat dibayangkan bagai mana susasananya nanti... hampir setiap hari mempunyai paper.. dan ada 3 hari mempunyai paper pagi dan petang... pastinya... kunci utamanya ialah bermula dari sekarang untuk membuat ulang kaji... doakan ana dipermudahkan urusan... ^_____^

alhamdulillah pagi tadi, ana dapat berpeluang merasai satu pengalama baru menaiki bukit broga bersama rakan sebilik... hepi dorang dapat naik bukit broga.... bagi ana advanture tapi bagi orang yang sudah biasa menaiki gunung, satu perkara kelaziman... penat tetap penat... sampai tak terkira berapa banyak kali stop....hehe...syukran buat teman ana, yang setia berada di sisi sejak dari awal pendakian sehingga selamat turun... untuk menjaga keselamatan bakal isterinya ni...hehe...

'ala kulli hal... doakan ana di sini berada dalam keadaan sihat dan dipermudahkan segala urusan...=)

Jumaat, 9 November 2012



Cinta bukan hanya kata-kata bermadah,

tetapi cinta adalah AMANAH daripada ALLAH.


Sesungguhnya cinta itu indah kerana ia

adalah KURNIA daripada ALLAH YANG MAHA INDAH. 







Khamis, 1 November 2012

SOAL HATI REMAJA - PATUTKAH BERKAHWIN AWAL





Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui
 (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)

Kahwin awal bukan satu masalah. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.

1. Kahwin waktu masih belajar, adakah tidak mengganggu pelajaran?

Siapa cakap kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?

2. Saya masih belajar, macam mana mahu bagi nafkah pada isteri kalau belum ada kerja?

Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)

3. Macam mana mahu cari modal untuk majlis perkahwinan?

Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

4. Tidak terlalu awalkah untuk saya berkahwin?

Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

5. Bersediakah saya untuk kahwin awal?

Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.

6. Macam mana dengan restu ibu bapa?

Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)

:: janganlah kita prejudis dan jangan pula memandang serOng..nOrma dan realiti masyarakat yang sering mempertikaikan kemampuan mereka dalam menunaikan tanggungjawab patut dielakkan...BUANG SEMUA TANGGAPAN NEGATIF!!LEBIH BAIK RISAUKAN DAN BERI PERHATIAN KEPADA MEREKA YANG MUDA MUDI YANG BERPASANG-PASANGAN TANPA IKATAN YANG SAH DAN NYATA HARAM DI SISI AGAMA!! ::

mengapa pilih jalan yang HARAM sedangkan yang HALAL sudah DIA tunjukkan cara dan jalannya~!!

~♥~...FENOMENA PADA MASA KINI...~♥~



situasi pertama: 
== ketika masih belajar di sekolah menengah

pesanan orang tua..::.. anak!!! (ikut pada nama manja masing2) habiskan sekolah kau ni dulu, jangan nak bercinta-cinta pulak, fokus pada belajar dulu, belajar sungguh-sungguh sampai dapat keputusan cemerlang, kemudian masuk universiti..

situasi kedua: 
== ketika menuntut di peringkat STAM/STPM/DI
PLOMA/ DEGREE dan setaraf dengannya

pesanan orang tua..::.. anak!!! (ikut pada nama manja masing2), ha!!..dah masuk belajar ni fokus pada belajar, jangan nak pikir lain pula... jangan nak bercinta sana sini... fokus pada study, dapatkan keputusan cemerlang, jangan nak fikirkan pasal kahwin je...

situasi ketiga:
== ketika menuntut di MASTER/ sudah BERKERJA

pesanan orang tua:.. (bagi sesetengah orang)..ha!!!.. bagi habis belajar kau dulu baru boleh fikir nak kahwin, lepas tu kerja cari duit sendiri, nak kahwin kawinlah...

Khulasoh::

Manusia tidak berhak untuk menentukan segalanya, sedangkan Allah lebih berkuasa dalam menentukan nasib kehidupan seseorang. Andai Allah telah memberikan rezekinya awal, maka jangan ditolak, terimalah dengan hati yang terbuka Allah. Dan juga sebaliknya.. berlapang hati menerima segala ketetapan Allah...Manusia hanya merancang, tetapi Allah merancang lebih rapi untuk kita...

Rabu, 31 Oktober 2012

TEMAN DAN MESRA

Antara sunnah Nabi s.a.w. dalam bab kekeluargaan adalah membantu isteri memasak di dapur! 

Kalau tak pandai masak, 

tolong la basuh sayur ke, 

potong bawang ke, 

blender kunyit ke ape ke, kan? 

Tak pun tolong kacau masakan kat dalam kuali. 

Kalau hangus, kurang-kurang kena bebel je.. hehe.. 


buat bakal suami

rajin2 menolong isteri mengurus hal rumah tangga..

^____^


Selasa, 30 Oktober 2012

~ ♥ ~ KeraNa~MU, aku bahaGia ~ ♥ ~

Ya ALLAH..
Aku tenang begini demi ZAUJ tercinta..
Kecantikanku, kesempurnaanku, kemanjaanku dan keistimewaan yang terpapar pada jasadku ini hanyalah untuk tatapan imam HALALKU, zauj yang ku cintai..
Tomahan demi tomahan, cacian demi cacian sememangnya dilemparkan kepadaku...namun aku tidak gentar dan tidak juga lemah kerana zauj pelindungku..
Allah telah menghadiahkan seorang suami yang amat penyayang dan cintakan agama-Mu ya ALLAH...
Syukran kerana inilah jodohku yang telah ENGKAU CATATKAN DI LAUH MAHFUZ ku...
ALHAMDULILLAH~

♥ khas buat Pemilik Cinta Ku Setelah Allah dan Rasul..zauj ku.. ♥






♥~....Dua Situasi Pemikiran Masyarakat Zaman Kini....~♥


SITUASI PERTAMA: BILA NAK KAWIN AWAL.....

Rata-rata masyarakat zaman kini, bila cakap isu kahwin awal atau tengok anak-anak muda kahwin awal. Mulalah dengar suara-suara sinis disekeliling..

"Dah gatal la tu nak kahwin awal"...

"Tak reti sabar nak cari keje dulu"...

dan sebagainya...

SITUASI KEDUA: BILA MELIHAT ANAK LELAKI / PEREMPUAN TERUTAMANYA TAK KAHWIN2 LAGI

Rata-rata masyarakat zaman kini, mula buzy body nak tanya-tanya, sehinggakan soalan itu menjadi satu tekanan dan merimaskan bagi sesetangah individu...

"Bila nak kahwin tu??"..

"Ümur tu bukan muda lagi"...

"Tak de ke lelaki yang berkenan ke"...

"Tak de ke perempuan yang berkenan ke"..(tapi yang ni jarang)...

"Tula ko dulu memilih sangat kan da......"...

dan sebagainya...

Kita dapat lihat, dunia pada masa kini telah membataskan hukum agama yang lebih utama... Kadang-kala, hukum AGAMA diketepikan demi untuk urusan DUNIA yang "lebih penting"... Sedangkan Allah telah menjanjikan buat hambaNya.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah s.w.t Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .

Surah An Nuur : Ayat 32

Sabda Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikan dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, nescaya engkau akan selamat".

♥♥♥~....Allah s.w.t. tidak akan memBEBANkan hambaNya, malah Allah s.w.t. telah sediaan jalan yang MUDAH untuk hambaNya...~♥♥♥

(untuk renungan bersama)

Ahad, 21 Oktober 2012

Perkahwinan perlu diancang sebaiknya



Sedang ambil 'ibrah cerita kawan-kawan yang bersengkang mata mendodoikan anak pada pukul 3 pagi. Menyediakan sarapan dan mengemas rumah pula selepas itu. Sedangkan dia perlu ke pejabat jam 7 pagi sehingga 8 malam.

Sebelum itu, dia bersabar dengan karenah isterinya yang sedang mengandung diuji alahan tidak suka aroma badan suami.

Sebelum itu, dia berusaha mencukupkan duit sara keluarga kecilnya dengan memotong banyak peruntukan hobinya seperti memancing, melancong dan mengeteh.

Sebelum itu, dia berjaya menawan sendiri hati mertua, meyakinkan sendiri hati ayah bonda, bukannya merengak-rengek untuk dibantu oleh pihak ketiga.

Sebelum itu, dia sangat sedar siapa dirinya dan siapa pula wanita pilihannya.

Sesungguhnya, perkahwinan itu separa kehidupan, pilihlah ia dengan sebuah kematangan dan kesedaran. Matang dan sedar itulah yang hilang ketika teruna dan dara sedang mabuk cinta.

- copied from Ust. IHSAN fadhli

p/s: kepada lelaki2 yg berkata ayat2 seumpama dengan "izinkan sy menjadi imam awak" (gedik islamic) "saya harap awk sudi trima saya" or "saya sukakan awk" n yg seumpama dgnnya kpd prempuan, fikir,fikir dan fikir kesediaan kamu! Apa yg kamu tuturkan, menjadi pegangan kpd si perempuan. Menjadi ksetiaan drpd pihak prempuan. Sedangkn kamu hanya berkata2, tnpa memikirkn persediaan n kesediaan kamu untuk memikul tanggungjawab. Akhirnya, setelah memberi harapan kpd si wanita, kamu tiada berbuat apa2, tiada perancangan n persediaan ke arah membina masjid. Hanya bermanis ayat,berlembut tulang lidah berkata2 dgn perempuan. Awas wahai lelaki. Jika tidak bersedia untuk memiliki tanggungjawab, usah lakukan ssuatu yg menunjukkn kamu mahukan nya!!

A: saya sukakan awk
B: jumpa la mak ayah saya..
A: erk.. Tgkla mcm mne
(ini jenis yg main2)

A: awak, izinkan sy jd imam awak..
B: jumpa la mak ayah sy
A: Alhamdulillah. Sy dh jmpe mrk. Sy bkenalan dh dgn mrk
B: jadi..macam mana?
A: awak jgn cr org lain ye. 4 thn lg kte btunang n trus kahwin
(slps drpd tu, trus senyap. Si prmpuan ttanya2)

A: awak,sudi x trima saya?inshAllah sy akan jmpe parents awk.
B: truskn. Kputusn mrk kputusn sy.
A: alhmdulillah. Fmly kte smua stuju. Mnggu dpn btunang,ye?
After pertunangan,
B: What is ur next plan?
A: maafkn saya. Saya x bersedia. Awk tunggu sy lg 5 thn ye.
(waaaa.. This is crazy!)

Perempuan, stop being stupid! Klu betul seorg lelaki tu sukakan kamu, pastikn dia bsedia ntk mnggalas tanggungjwb mbina masjid. Nk pastikn kesedian dia, lihat kpd pncapaian,ksungguhn n prancangan dia. Klu dia x bsedia, kamu juga usah bsedia mngambil serius kata2nya!!

Dan AWAS wahai laki-laki, wanita tdk menganggap Harta yg kamu miliki sbg tanda kesediaan kamu. Krn ksediaan itu terletak pd diri kamu, iman kamu, taqwa kamu, hbungan kamu dgn Allah dan tanggungjawab ntk menjaga diri si isteri dgn sebaik yg mungkin!

Jumaat, 19 Oktober 2012

Perjalanan Waktu

Bismillahirrahmanirrahim...

Kaifahalukum jami'an????
semoga antum berada dalam keadaan sihat dan sentiasa dalam jagaan Allah...
kesibukkan kerja membataskan diri untuk mengupdate blog...
kesenggangan masa di ambil untuk mencari bahan di internet...
subhanaallah... hanya Allah mengetahui apa yang terjadi dalam hidupku...satu demi satu ujian perlu di hadapi... hanya air mata yang menemani diri saat tangan di tadah mengharapkan pertolongan Allah...
kepadatan masa bermula hari isnin sehingga hari jumaat membataskan diri untuk mengulang kaji pelajaran...ditambah kelas malam yang perlu dihadiri setiap malam... ya Allah bantulah aku... masa hujung minggu dirasakan sangat berharga... hati bermonolog: "kadang-kala terasa cepatkanlah masa berlalu, aku nak habiskan semester ni cepat, dah tak sanggup melaluinya... 25 kreadit hour yang perlu aku laluinya lagi pada semester 5 nanti...tidak..."...hati bermuhasabah semula:.."Allah telah banyak permudahkan segala urusanku, kenapa aku banyak sangat merungut... mungkin masa aku mengahadap Allah terlalu kurang... aku akui Ya Allah, aku jarang untuk bersamaMu, jarang untuk mengingatiMu.. Ampunilah aku ya Allah..."..

melihat rakan-rakan berpeluang menaiki pentas untuk anugerah dekan sangat memberi kesan dalam diri ana... ana akui ana terlalu cemburu.. dalam hati berbicara: "kenapa aku tidak dapat seperti mereka? kenapa diploma dulu aku boleh lakukannya, kenapa sakarang aku tidak berjaya mendapat keputusan seperti dahulu?"..terlalu banyak persolan yang terhitung dalam benak fikiran... Alhamdulillah dengan rezeki Allah memberi keputusan yang cemerlang... walaupun tidak sampai pada target, insya Allah, Allah akan berikan pada masanya yang sesuai...

insya Allah, berbaki 4 hari lagi sebelum bermulanya cuti pertengahan semester... pastinya masa digunakan sebaiknya untuk mengulangkaji dan mengahafal... doakan ana di sini dapat melaluinya dalam keadaan tenang...



wailalliqa'

Ahad, 7 Oktober 2012

Doa Ibu Mustajab

~...Buat para wanita, bakal bergelar ibu dan juga yang bergelar ibu...~

>>..setiap lafaz kata yang dituturkan oleh ibu itu satu doa... kerana doa ibu itu mustajab... andai ibu berkata "degil" pada anaknya, maka akan "degil"lah anaknya dan pelbagai lagi lafaz lain... jangan di salahkan anak kerana permulaannya itu dituturkan dari tutur kata ibu tadi... maka berhati-hatilah sebelum berkata...doakanlah untuk anak-anak dan berkata lah dengan nada yang baik kerana ianya satu doa...<<

waallahu'alam



>>>...bersabarlah dalam melalui kehidupan yang penuh mencabar ini... biarlah air mata mengalir sentiasa di dunia, tetapi wajah gembira sedang menunggu di akhirat....<<<

Ujian itu Manis


Bismillahirrahmanirrahim….
Sekadar untuk mengisi ruang di sini… kepadatan masa yang dipinjamkan Allah untuk digunakan sebaiknya…  segala apa pun yang kita terima ini adalah hak milik Allah… Dia beri nikmat sihat, sakit, gembira, sedih, senang mahupun susah… semua itu wasilah dalam mencapai kasih sayang dariNya… penilaian dapat di lihat sejauh mana kasih saying kita pada Allah… setiap air mata yang berguguran mengalir akan di nilai Allah… biarlah kita menangis di dunia ini dengan tangisan keinsafan memohon keampunan dariNya berbanding kita menangis ketika di akhirat nanti yang tidak dapat menolong kita apa pun… ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami di dunia ini, terimalah segala amalan kami… tempatkanlah kami di bawah rahmat-Mu.. Amin Ya Rabbal’alamin…

Isnin, 1 Oktober 2012

Kelebihan Anak Tunggal

Bismillahirrahmanirrahim....

Allahumma solli'ala saidina Muhammad....

insya Allah sedikit ruang waktu di petang hari ini ini ana kongsikan sedikit perkongsian....

ujian demi ujian di tempuhi... sesungguhnya ana yakin dengan sepenuhnya kebergantungan ana pada Allah... kerana ana yakin, Allah berikan ujian itu pasti ada hikmahnya... hari pertama untuk minggu ke 4 pengajian memberikan satu ujian yang sangat besar bagi diri ana (tetapi masih memikirkan masih ada lagi insan yang terpilih menerima ujian yang lagi dasyat berbanding diri ana)... kelas jam 8 pagi di harungi jua walaupun hampir setengah tumpuan sudah hilang... sedang fikiran sedang berlalu pergi jauh berlari entah ke mana, tiba-tiba nama di panggil untuk menjawab soalan yang ditanya oleh ustaz... subhanallah, riaksi mengejut dan tanpa memikir panjang jawapannya sebenar... alhamdulillah yang dijawab itu betul... seusai kelas tamat, tanpa membuang masa, langkah di atur dengan pantas menuju ke sang kancil di bawah teduhan pokok dan terus pecut ke klinik untuk berjumpa doktor dan mendapat mc... walaupun sedikit keberatan terasa di hati kerana meninggal kelas tetapi di sebabkan keadaan terlalu terdesak, ana terpaksa juga mendapat rehat yang secukupnya... insya Allah, di petang hari begini, ana cuba untuk kongsikan sedikit pengalaman hidup menjadi anak tunggal... mungkin masih ramai sahabat-sahabat belum mengenali ana sebenar-benarnya... ramai yang mengatakan ana ni mempunyai adik-beradik ramai... hakikatnya telah Allah aturkan dan tentukan kehidupan ana sebagai anak tunggal dalam keluarga... menjadi anak tunggal ni ada kelebihan dan kekurangannya...sama juga mempunyai adik- beradik ramai, tetapi jauh berbezanya... soalan lazim yang selalu di tanya bila orang tahu ana anak tunggal:

"Best tak jadi anak tunggal??"
"Mesti dapatkan semua yang nak"
"Tak boring ke???"
dan berbagai lagi...
insya Allah ana akan cuba perjelaskan satu persatu

kelebihan menjadi anak tunggal.....

1) apa-sahaja yang kita minta senang untuk kita perolehi dari ibu bapa. Tetapi itu bukan ana, mungkin semasa ana kecil, mudah untuk mendapat apa-apa tetapi bila sudah mengenjak dewasa ini, jarang untuk mendapat apa yang di hajati. satu contoh ana berikan di sini, dimana ana diberi kebenaran untuk ada hp sendiri setelah ana masuk belajar diploma, itupun ayah yang belikan..ana bukan seperti orang kaya yang lain, minta sahaja, segala permintaan dipenuhi... jauh sekali kehidupan ana yang hidup secara bersederhana..cukuplah dengan pemberian nikmat dari Allah...

2) ana diajar hidup secara bersederhana dan tidak terlalu mewah, jadinya ana berjaya mentarbiyah diri ana untuk menjadi seorang anak yang tidak boros atau kata nama lain loss control of budget... alhamdulillah ana sendiri bukan jenis suka berbelanja, bagi ana ada perkara yang penting baru ana akan minta duit pada umi ayah, itupun kalau dah terdesak... ana lebih suka berdikari sendiri dan tidak menyusahkan umi ayah ana... alhamdulillah Allah kurniakan sifat itu pada ana..

3) sunyi tak duduk rumah sorang2??? soalan yang kerap di tanya..alhamdulillah ana sudah biasa dengan situasi begini.. masa ana banyak di habiskan di sekolah dan asrama.. sejak dari tingakatan satu lagi ana duduk di asrama kemudian sambung untuk diploma juga duduk di asrama dan kini sambung degree pula duduk di asrama juga...  hampir 12 tahun kehidupan ana di habiskan di asrama... jadiye ana tak sunyi bila duduk rumah dan ada kalanya juga tidak dinafikan memang akan terasa bosannya... masa ana hanya banyak di habiskan bersama kawan-kawan...

4) bila jadi anak tunggal ni, semua barang milik kita.. tak perlu risau untuk share.. ana jadi terbawa-bawa sikit perangai tu, ana payah sikit untuk share barang dengan orang jika orang tu tak minta izin dari ana.. duduk di rumah ada barang atau makanan special yang umi siapkan tak perlu berebut bahkan sampai terlebih-lebih.. bila naik kereta, kita sorang2 je yang "kongker" kat belakang, boleh siap baring lagi tu..(time kecik2 je..hehe)...

oklah setakat ni je dulu cerita ana, insya Allah ada masa ana kongsikan pula kekurangan anak tunggal..panjang umur ana, ana cuba kongsikan... maafkan kesalahan ana atas salah silap ana... untuk umi ayah: shikin minta maaf atas dosa-dosa shikin pada umi ayah...wailalliqa'...

















Jumaat, 28 September 2012

Be Strong

Bismillahirrahmanirrahim...

....اللهم صلى على سيدنا محمد

sambil-sambil sarapan pagi, ana gunakan sedikit ruang masa ini untuk mengisi blog yang tak seberapa ini

alhamdulillah kini ana sudah masuk 3 minggu pembelajaran untuk semester baru....

alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar

cuma kesihatan sedikit terganggu, mungkin akibat terkejut dengan kelas yang pack

setiap hari masa ana di habiskan di kampus...

keluar jam 7.30 pagi untuk ke kelas dan pulang jam 10.00 malam...

subhanallah, hanya Allah sahaja yang tahu perasaan yang di hadapi

terutamanya hari khamis, perlu menghadapi 6 kelas...

masa senggang 1 jam di gunakan sebaiknya untuk mengadu segala-gala pada Allah dan juga merehat otak sebentar...

tetapi

ana yakin, semua yang Allah tentukan ini pasti ada hikmahnya

jangan risau empunya diri

Allah sentiasa bersamamu setiap masa...

sabar dan terus bersabar untuk semester ini sahaja..

insya Allah semester depan akan back to normal...

adat dalam perjuangan menuntut ilmu...

pastinya perlu melalui jalan yang sukar untuk  menikmati kemanisanya selepas tamat nanti

yang paling utama ilmu yang diterima itu...

mohon doa dari sahabat-sahabat agar dipermudahkan segala urusan ana..

waakhiran...

Semoga Allah sentiasa merahmati kita dan mengampuni dosa-dosa kita...

ilalliqa'



Ahad, 23 September 2012

Punca Gastrik




Makanan pedas  


orang cakap, kalau xpedas xsedap. memang pon. bukan orang lain je, aku pon cakap mcm tu. kalau nak makan kalau xrasa pedas mmg xsah rasa mcm ada je yang xcukup. sebenarnya makanan pedas sukar untuk diproses dalam perut kita dan menyebabkan perut kita menghasilkan lebih banyak asid untuk menproses makanan tersebut. asid yang banyak ni lah yang menyebabkan berlakunya gastrik dan pedih dalam perut. mesti korang pernah rasa kan? jangan tipulah! lagi satu, makanan pedas ni menyebabkan lebih kalori diperlukan untuk penghadaman sekaligus meningkatkan metabolisma badan. sebab tu untuk kuruskan badan kebanyakan produknya pedas-pedas.
Makanan masam
masam dan asid sangat adik beradik. macam manis dan gula. jadi makanan masam menyebabkan asid berkumpul dalam perut dan gastrik. mudah je. *sedapnya asam nnti petang nak beli la. kih3
Makanan berminyak/berlemak

lemak seperti yang kita ketahui susah nak hadam dan kadang2 menyebabkan selulit. makanan berlemak merangsang lebih banyak asid dikeluarkan oleh badan untuk penghadaman. jadi risiko untuk gastrik bertambah lagi. *dah la pedas, berlemak, masam. tapi yang tu la yang sedapnya. kan? hihi
Merokok
merokok dikatakan mampu mengurangkan kecekapan Lower Esophageal Sphincteryang berfungsi selaku pintu pagar yang membenarkan makanan masuk ke dalam perut dan menutupnya kembali. Apabila LES sering terbuka (kurang cekap), asid perut mudah masuk ke ruang esofagus dan ini amat menyakitkan. sumber sususejat. jadi bagi para perokok. dah bertambah lagikan keburukan merokok. jadi xnak ke berhenti merokok? =)
Stress atau tekanan emosi
apabila berada dalam keadaan stress, kebiasaannya perut akan merembeskan asid dengan banyak. Ini merupakan antara sebab mengapa seseorang terasa hendak “mengunyah” ketika stress. bila stress kita cepat lapar. dari pengalaman aku sendiri semasa kat matrikulasi. mugkin jugak ni yang menyebabkan orang cakap stress menyebabkan berat badan naik. masa kat matrik, hidup agak tertekan masa tu berat badan aku agak naik dan jerawat pon naik, dan pernah kawan aku tak pergi kelas sebab gastrik. bukan sebab tak makan tapi sebab stress. jadi kalau tertekan sediakan makanan. biar gemok asal sihat. *bestnya tgok orang badan tembam2. kita kurus je =(

Kurang/tidak bersenam


bersenam. antara benda yang paling malas aku buat. jangan tiru perangai aku. sebenarnya bersenam boleh membantu kita menghadam makanan dengan baik. bersenam juga dapat membantuk kita mengurangkan stress. jadi bersama-samalah kita mengamalkan hidup sihat. jangan asyik mengadap screen je. bawak2 la berjogging hirup udara segar

Berjalan Tanpa Henti

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera...

selawat dan salam buat junjungan baginda Nabi Muhammad s.a.w....

اللهم صلى على سيدنا محمد

insya Allah sedikit masa yang terluang ini, ana cuba mengisi sedikit ruang di sini....

subhanallah... benarlah janji Allah... barang siapa yang sentiasa menghadirkan diri ke majlis ilmu, pasti Allah akan membasahi hatinya dengan ketenangan....

insyaAllah azam untuk semester ini, ingin menghadiri banyak majlis ilmu di kampus atau di mana-mana... sedang duduk terleka sewaktu menghadiri satu majlis ilmu pada hari jumaat lalu, tanpa disedari air mata mengalir kerana memikirkan diri yang terasa makin jauh dari Allah...

Ya Allah... ampunilah dosa-dosaku... terangilah hatiku dengan cahaya imanMu.... (Amin Ya Rabala'alamin)

alhamdulillah lewat petang semalam ana berkesempatan untuk pulang ke rumah... "home sick" bak kata sebilangan student... namun ana hanya dapat berjumpa dengan umi sahaja... ana menunggu kepulangan ayah pada malamnya sehinggalah ana terlena di depan laptop... ya Allah Engkau permudahkanlah segala urusan ayahku untuk mencari rezeki... keesok paginya, awal pagi lagi ayah sudah keluar untuk memenuhi permintaan customernya... (dalam hati hanya mampu berkata, tak de rezeki untuk berjumpa ayah)... kehidupan keluarga ana mungkin sedikit jauh berbeza dari dahulu... jika sebelum ini, ayah banyak meluangkan masa bersama keluarga, namun sekarang ayah lebih fokus untuk mencai rezeki di bumi Allah ini... ana cuba tekad untuk menunggu sehingga tengah hari... namun kepulangannya masih belum muncul... deringan telefon bimbit berbunyi, melihat nama di skrin terpapar nama rakan sekelas, pastinya ana sudah membaca apa yang akan di tuturkan... peringatan untuk discussion pada petangnya... subhanallah... fikiran mula berlegar-legar mencari jalan penyelesaian... doa dipohon mengaharapkan jalan penyelesaian yang terbaik... seketika keputasan di buat... perjalanan dari rumah ke kampus, selalunya mengambil masa 30-45 minit, menjadi satu jam... ya Allah kenapa dengan ana ni... tumpuan memandu sedikit terganggu... deraian air mata tiba-tiba mula jatuh menerusi raut wajah... kelajuan perlu di kurangkan... demi mengelak dari risiko yang tidak diingini... dalam hati hanya mampu berdoa... ya Allah selamatkan perjalanan ku ini sehingga selamat sampai ke kampus.... alhamdulillah setelah sejam perjalanan, alhamdulillah ana selamat tiba ke kampus... munajat di tuturkan tanpa henti... alhamdulillah Allah menyelamatkan perjalanan ana...


esok bakal bemulanya kelas... 3 subjek yang bakal bergabung dengan adik-adik tahun satu.... Alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan untuk menambah subjek... 11 subjek 25 kredit hour berjaya di tambahkan untuk semester ini... sahabat-sahabat doakan segala urusan ana untuk semester ini dipermudahkan... dan berjaya pada semester ini... ana juga mendoakan untuk kebahagian kalian.... semoga kita semua sentiasa di dalam lembayung rahmat Allah...Amin Ya Rabb...

*yakin dengan kuasa Allah, setiap yang diaturkan itu pasti ada hikmahnya...







Rabu, 12 September 2012

DIAM



Bismillahirrahmanirrahim...

hanya mengambil sedikit waktu pada petang hari ini untuk mengupdate sedikit di ruangan ini....

alhamdulillah ana selesai menguruskan permohonan pertukaran bilik

di harapkan agar permohonan ini dipertimbangkan atas sebab-sebab yang tertentu

minggu ini di isi dengan aktiviti bersama rakan serumah

mengemas, iftar bersama dan sebagainya...

pastinya ana menanti dengan penuh debaran jadual yang terbaru di paparkan

setiap hari jari jemari ini cuba untuk menembusi laen internet...

alhamdulillah rezeki Allah diberi pinjam untuk memakai broadband

syukran teman, atas pengorbananmu

semoga kelak, diri mu mampu untuk terus berkorban demi perjuangan Islam pula...

dan berusaha berkorban untuk keluarga yang di bina...

diam???

apakah maksudnya...??

sebenarnya itulah cara ana,

diam dari menceritakan kepada seseiapa....

isi jodoh pastinya menjadi tanda pertanyaan 

namun ana yakin pasti Allah telah mengaturkan sesuatu yang terbaik untuk ana 

kita hanya mampu berdoa dan lakukan yang terbaik....

'ala kulli hal

semoga kita sentiasa di bawah payung rahmat Allah

dan sentiasa mengharapkan pengampunan Allah...

@________@

Isnin, 10 September 2012

LEMBARAN BARU

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam syahru syawwal yang bakal menanti pengakhirannya... bagi seseiapa yang belum berpuasa enam... gunakan peluang melaluinya...

alhamdulillah hari ini hari pertama ana di kampus untuk meneruskan perjuangan bagi tahun kedua... walaupun sudah berada di usim beberapa hari lebih awal... alhamdulillah pagi tadi selesai segala urusan untuk menambah subjek.. insya Allah pada semester ini ana akan membawa subjek sebanyak 11 subjek iaitu 25 jam kreadit... ini satu cabaran buat ana untuk ana melaluinya... doakan ana dipermudahkan urusan pembelajaran untuk semester ini... 

alhamdulillah semester ini, ana mendapat rakan sebilik yang merupakan rakan sekelas... insya Allah...kemudahan yang Allah berikan untuk ana belajar bersama dengan rakan sekelas... alhamdulillah mereka sentiasa menjaga solat pada waktunya...alhamdulillah...itu yang ana harapkan, agar diri ini tidak leka...

alhamdulillah juga di atas segala kenikmatan yang Allah berikan selama ini... terima kasih buat teman yang banyak membantu dan berada di sisi di saat diri hampir rebah dengan ujian yang di hadapi... membuat hari-hari yang di lalui tenang dan sentiasa berfikiran positif dalam apa jua hal yang berlaku... alhamdulillah terima kasih ya Allah menghadirkan dia di dalam hidupku... walaupun terasa diri ini belum lengkap untuk menyempurnakan tanggungjawab sebagai seorang muslimah... "maafkan ana atas kekurangan ana"... 


alhamdulillah diberi kesempatan untuk menghadiri jamuan raya imam muda... macam tak percaya diri dapat hadir ke majlis seperti ini... syukran kepada yang membawanya....


'ala kulli hal...doakan ana berjaya menempuh semester baru ini...
^__________^





Selasa, 4 September 2012

AZAM BARU

Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum w.b.t .... Hamdanlillah wa syukru lillah... selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

hampir dua bulan masa di habis di rumah bersama keluarga

berpuasa bersama, raya bersama

kini rumah kedua di dunia sudah memanggil untuk di isi

berita yang baru di terima

rumah yang bakal didiami nanti akan bercampur dengan adik-adik tahun satu

dan senior-senior sudah di tetapkan rumah masing

semoga Allah menempatkan aku serumah dengan rakan serumah yang sefikrah

masing-masing memahami peraturan duduk rumah

tidak membuat bising pada masa tertentu

ya Allah, aku memohon padaMu ya Allah

Engkau permudahkanlah segala urusanku untuk semester hadapan ini

Amin Ya Rabbal'alamin

niat diperbaharui di setiap semester

doakan segala urusan saya dipermudahkan untk semester baru ni

buat sahabat-sahabat yang bakal menyambung pelajaran untuk degree

selamat berjuang ana ucapkan

semoga segala titipan ilmu yang kita peolehi dapat menjadi panduan dalam hidup kita

ilalliqa'

^_________^


bila la nak dapat rantai macam ni..=)



syukran pada yg snap kn pic ni..=)


Selasa, 28 Ogos 2012

Wajah Baru

Bismillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum semua....

semoga antum semua sentiasa dalam jagaan Allah...

Alhamdulillah, keadaan diri semakin pulih...

segalanya diluahkan kepada Allah....

tidak mampu untuk dibendung perasaan yang di hadapi....

asasnya segalanya di sandarkan pada Allah...

Pasti Allah akan mendengar segala luahan hambaNya...

dan

Membantu hambaNya...

Alhamdulillah, ana selesai membuat account facebook yang baru....

mungkin itu lebih memberi ketenangan untuk ana berbicara dengan rakan akhowat sahaja....

apa yang terjadi pada account lama?????

nantikan ia...

masih dalam perancangan....

apa nama account FB baru????

account FB baru menggunakan nama penuh ana....

semakin hampir untuk meneruskan perjuangan, terasa semakin berdebar....

tiba-tiba perasaan itu hadir,

masa di isi dengan mengulang kaji subjek-subjek semester hadapan...

pastinya ingin lakukan yang lebih terbaik sebelum ini...

alhamdulillah, segala apa yang diluahkan selama ini di makbulkan Allah...

berjaya menarik diri dari mengikuti kem di bawah program naib canselor...

kerana memberi keutamaan pada kursus bahasa yang tertangguh dahulu...

alhamdulillah... alhamdulillah....alhamdulillah...

walaupun terasa terkilan tidak dapat memberi tahu pada teman pada saat berita gembira ini diterima

namun, kegembiraan itu disambut deraian air mata bertemankan Allah sentiasa di sisi....

Ya Allah... berikan aku kekuatan untuk melalui kehidupan ini... permudahkan segala urusan kehidupanku...

Amin Ya Rabbalálamin..

Isnin, 27 Ogos 2012

Segengam Tabah


Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak airmata
Namun tak pernah pun setitis
Gugur berderai di pipi

Tidak ditempah hidup sengsara
Suratan nasib yang melanda
Menongkah badai bergelora
Diredah bersendirian

Bagaikan camar pulang senja
Patah sayapnya tetap terbang jua
Sekadar secicip rezeki
Buat yang sedang rindu menanti

Segenggam tabah dipertahankan
Buat bekalan di perjalanan
Kau bebat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar

Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu

Biarpun keruh air di hulu
Mungkinkah jernih di muara
Biarpun jenuh hidup dipalu
Pasti bertemu tenangnya


LIKU-LIKU KEHIDUPAN

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah diberi kesempatan lagi untuk menarik nafas di muka bumi ini... 
Saat entri ini di taip, hujan membasahi bumi dengan derasnya....
terasa kesejukan mengalir masuk dalam tubuh yang kerdil ini....
terjaganya dari buaian mimpi dengan satu perasaan yang tidak dapat diungkapkan...
langkah di aturkan ke bilik air untuk mengambil wudu' dan terus duduk duduk di tikar sembahyang...
perasaan masih terkedu....
diam seribu bahasa.... terkelu untuk berkata apa-apa...
seusai menghadap Allah... tangan di tadah memohon ampun dari Allah... 
deraian air mata berjurai-jurai membasahi telekung...
mengadu segala apa yang terbuku di dalam hati....
sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya...
terasa kerdilnya diri ini, untuk menerima ujian yang menimpa...
jasad yang selama ini kuat, seperti tiada daya untuk bangkit semula....
kekuatan seperti hilang sekelip mata...tidak mampu untuk melakukan apa-apa...
apakah masih ada jalan untuk aku memperbaiki diri menjadi muslimah...
terasa malu untuk berhadapan dengan Allah, dosa yang masih banyak dilakukan...
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku... terimalah segala-segala ibadah ku... berikan aku laluan untuk aku perbaiki diri menjadi yang lebih baik... Amin Ya Rabbal'alamin....





Jumaat, 17 Ogos 2012

SELAMAT HARI RAYA EIDULFITRI


♥~...Ya Allah, Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami...Kami memohon terimalah juga segala amal ibadah kami sepanjang bulan Ramadhan ini, berilah kami peluang untuk bertemu di Ramadhan akan datang...~♥


♥♥♥~....SeLamAt HaRi RaYa AiDUiLfItRi... MAAF ZAHIR DAN BATIN...~♥♥♥


♥~...Semoga kita berpeluang lagi untuk bertemu di Ramadhan tahun hadapan...~♥


:::saya tuan empunya blog dan sekeluarga ingin memohon maaf salah dan silap, ada terkasar bahasa, atau perbuatan yang tanpa disedari menguris hati mana pihak sepanjang perkenalan:::

Rasulullah s.a.w. apabila tibanya hari raya Eidulfitri, beliau akan menyebut
تقبل الله منا ومنكم
kepada sesiapa yang beliau jumpai 

Rasulullah juga pergi ke masjid dengan melalui jalan yang berbeza sewaktu pergi dan sewaktu pulang dari masjid untuk menunaikan solat Hari raya Eidulfitri..

^________^




Selasa, 14 Ogos 2012

Cemburu

Perempuan kuat cemburu seperti Saidatina Aisyah


TETAPI


Rasulullah s.a.w. pandai memujuknya


(lumrah dalam diri setiap muslim itu wujudnyta perasaan cemburu)


(mungkin bukan cemburu pada seseorang tetapi cemburu pada hal yang lain)

Rabu, 8 Ogos 2012

Resepi Ais Krim Goreng

Bismillahirrahmanirrahim...
Salam Ramadhan Kareem...
Alhamdulillah kita sudah melalui hampir 3 minggu Ramadhan dan berbaki lebih kurang seminggu sahaja lagi untuk kita gunakan peluang beribadah di bulan Ramadhan ini..
pejam celik....pejam celik... dah masuk 10 Ramadhan terakhir ...
di mana salah satu malam itu adalah malam lailatulqadar yang di tunggu-tunggu oleh orang yang berusaha untuk mencarinya....
semoga kita tergolong di antara orang yang teristimewa untuk beribadah di malam lailatulqadar....


berbalik kepada tajuk di atas... di sini saya ingin kongsikan satu resepi ais krim goreng.... 
selalu kita tengok ais krim goreng ni banyak di jual di pasar malam..
kini anda semua boleh lakukannya sendiri... mudah dan cepat...
tidak perlu rungsing tentang bahan-bahannnya... 

antara bahan-bahannya...

1) Beberapa keping roti (ikut kepada yang anda perlukan)
2) Ais krim (ikut pada perisa yang anda suka)
3) Gelas kosong (untuk membentuknya)
4) Sudu (untuk mengaut ais krim)

Langkah-langkah untuk membuatnya;

1) Letak ais krim di antara dua roti. Bentukkan dengan gelas besar atau tupperware.



2) Lepas bentukkan ais krim dalam roti, masukkan ke dalam plastik untuk di simpan di dalam peti sejuk.
(Biarkan beberapa jam selepas melakukan nya, baru siap sedia untuk di goreng).
p/s: selepas di tekap dengan gelas besar, pastikan isi ais krim tidak keluar dengan cara memicit di keliling roti.



3) Sebelum goreng, pastikan minyak betul-betul panas.


4) Keluarkan bahan dari plastik dan goreng lebih kurang 5 minit.
(Jangan sampai hangut, cukup kulit luarnya kuning keemasan).


akhir sekali... siap untuk di hidang especially untuk berbuka puasa.


SELAMAT MENCUBA
^___________^




Jumaat, 3 Ogos 2012

Sifat Wanita

Fakta tentang PEREMPUAN.

* Bila bergaduh, perempuan kurang bersabar. Lagi-lagi bila mood memang tak elok.


* Perempuan kuat beremosi. Kadang-kadang hal remeh pun boleh menyebabkan mereka 

menangis.


* Bila marah, mereka lah LAWYER. Kadang-kadang, yang betul jadi salah, yang salah jadi betul.

Perempuan agak rumit, tapi mereka sgt unik ...

CINTA

Assalamualaikum dan salam Ramadhan.
Dua semester lepas, seorang pelajar saya (perempuan), pernah mengirimkan sms kepada saya, "Madam, terima kasih di atas segala2nya.Betapa saya ingin memeluk madam seperti memeluk ibu saya, tapi saya malu." Saya membalas sms dia, " Tak pe..insyaAllah, masih ada peluang utk kita berjumpa semester depan. Dan kalau jumpa nanti, peluklah saya kalau awak nak."

Semalam, dia datang datang ke ofis saya, dengan wajah suram dan inai masih dijari.Belum sempat berbual panjang, dia memeluk saya dengan erat dan disulam dengan tangisan. basah bahu saya dengan airmatanya. Saya bertanya, "Kenapa? awak sepatutnya gembira sebab baru saja bernikah dengan pilihan hati awak." Dalam sedu dia menjawab, "Madam, saya nak bercerai, saya dah tak boleh nak teruskan hidup dengan dia. Dia sangat berbeza dgn dia yang saya kenal sewaktu bercinta dulu"

Astaghfirullah...hancur luluh hati saya waktu itu bagai kaca terhempas ke batu. Tak perlulahsaya sebut kenapa dan mengapa dia hendak bercerai ketika inai masih di jari. Saya cuma ingin menasihati pelajar2 saya, dan rakan2 FB saya yang masih muda, ingatlah pernikahan bukannya trial and error. Pernikahan bukannya ujian amali atau ujian praktikal. Janganlah hanya kerana kawan2 kamu telah bertunang, maka kamu rasa kamu juga perlu bertunang. janganlah hanya kerana kawan2 kamu telah bernikah, maka kamu rasa kamu juga perlu bernikah. Pernikahan adalah sesuatu yang sangat suci dan ianya memerlukan pengertian, pengorbanan dan kesabaran. Kesabaran bukan bertahan utk seminggu dua atau sebulan atau setahun. tapi kesabaran itu perlu utk membuktikan kamu beriman kepada Allah dan RasulNYA.

Kepada pelajar2 yg telah bernikah di usia muda dan masih belajar, saya merayu kepada kamu semua hari ini...tolong jangan terlalu dipaparkan kemesraan kamu di facebook. jangan terlalu menunjukkan kesronokan bernikah di facebook. saya mohon dengan setulus hati saya. tolong kurangkan posting2 romantik kamu di FB. Saya tidak mahu lebih ramai pelajar yang merasakan seronoknya bernikah.Tapi mereka lupa bahawa di sebalik keseronokan pernikahan itu dipenuhi dengan tanggungjawab yg amat berat.

Dan bukan semua orang bernasib baik mendapat pasangan hidup yang baik. Jadi, cukup2lah kamu berposting tenatng bulan madu kamu, hentikan dialog2 romantik kamu di FB, ucapan sayang dan cinta itu simpan utk tatapan kamu dan pasangan kamu saja.TOLONGLAH....saya merayu daripada kamu. Dan kepada pelajar2 yg masih berfikir tentang bakal suami atau isteri, berjumpalah dengan mereka yg lebih arif tentang hidup.Mintalah pendapat mereka tentang mencari pasangan hidup. Ingatlah anak2ku, adik2ku..pernikahan bukan satu percubaan, tapi satu tanggungjawab yang amat berat. Saya tidak sanggup melihat kamu menangis...tidak sanggup sebab saya sangat sayangkan kamu. jaga diri kamu baik2